07 aug 2023

Mette Nørlem

Jurist og ansættelsesretlig ekspert

Nye regler om arbejdsmiljø: Skift nu den spisebordsstol ud!

I næsten to årtier har fremtidsforskere og arbejdsmarkedseksperter talt om, at vi var på vej mod et arbejdsmarked, hvor man kunne og ville arbejde alle steder – hjemme, på stranden eller i toget. Men trods snak og muligheder, var arbejde uden for kontoret noget, som kun de færreste gjorde og ofte kun en gang imellem. Men så kom corona.

Nu er de fleste både ledere og medarbejdere vist helt klar over, at hjemmearbejde er muligt, og på begge sider kan der konstateres fordele. Og netop det har nok været med til for alvor at sætte skub i, at hjemmearbejde for mange er og fremover bliver en hel eller delvis fast bestanddel af arbejdslivet.

Nye regler på vej om arbejdsmiljøet ved hjemmearbejde

Den nye virkelighed har også betydet, at et flertal i Folketinget har indgået en aftale om, at man vil komme med nye regler for arbejdsmiljøet ved hjemmearbejde.

I dag kan en medarbejder arbejde hjemme en gang om ugen, uden at det medfører krav til arbejdsgiveren om et ordentligt arbejdsmiljø i den pågældende medarbejders hjem.

Denne periode vil man med de nye regler fordoble, hvilket betyder, at medarbejderen selv har ansvaret for indretningen, arbejdsstillinger, lys, indeklima og så videre i op til to arbejdsdage om ugen i gennemsnit over en måned. Reglerne forventes at træde i kraft i slutningen af april 2022.

Tag en snak med medarbejderne om arbejdsmiljø

Formålet med de nye regler er at gøre det mere fleksibelt for medarbejdere at arbejde hjemme og mindre omstændigt for arbejdsgiveren at tilbyde det. Men ved at fratage arbejdsgiveren ansvaret og lægge det over til medarbejderen opstår der naturligvis en en risiko for, at der ikke sikres det samme gode arbejdsmiljø. Måske derfor er fagbevægelsen bestemt ikke begejstret for de nye regler.

Men reglerne er på vej – og de understøttes meget snart af en ny vejledning fra Arbejdstilsynet. Netop fordi reglerne lægger et større ansvar over på medarbejderen, kan det være en god idé at tage en snak med dine medarbejderne om arbejdsmiljøforholdene i deres hjem. Måske kunne næste års julegave skulle være en god kontorstol, så medarbejderen ikke behøver sidde i den gamle spisebordsstol, når der arbejdes hjemme.

Deltag i Lønskolens webinar om arbejdsmiljø

Så snart Arbejstilsynets nye vejledning om arbejdsmiljø er udkommet, vil vi på Lønskolen afholde et webinar om, hvordan du som arbejdsgiver kan sikre, at du overholder arbejdsmiljølovgivningen og tager hånd om dine hjemmearbejdende medarbejderes trivsel.

Datoen for webinaret vil blive offentliggjort både på oversigten over webinarer og i nyhedsbrevet. Hvis du ikke allerede modtager Lønskolens nyhedsbrev, kan du tilmelde dig her og være sikker på altid at være opdateret om vores aktuelle og spændende kurser og webinarer.

Du kan også med fordel kigge forbi i Beskæftigelsesministeriet, hvis du vil vide mere om de nye regler for hjemmearbejde.

Love og regler