06 dec 2020

Bliv klogere på hverdagsjuraen med et kursus på Lønskolen

Lønskolen er fyldt med gode kurser - både dem, hvor du lærer vores systemer at kende, og dem om lønadministration generelt, men også kurser, der dykker ned i nogle specifikke personalejuridiske forhold, som du som lønbogholder kan få glæde af.

Og der er mange love og regler inden for løn og HR-administration, som er værd at kende til. GDPR og den nye ferielov er eksempler på nogle af de helt store områder, som ikke har været til at komme udenom.  Men et godt kendskab til mere afgrænset lovgivning - det, som man kunne kalde hverdagsjura - er mindst lige så vigtigt. Læs med her. Vi giver et helt konkret eksempel: hvor lang skal en pause være? Det har Østre Landsret nu givet et svar på.

Sagen handlede om, hvor lang en frokostpause en medarbejder har krav på, og om pausen må afbrydes af arbejde, for eksempel telefonopkald, uden at det betyder, at medarbejderen har krav på godtgørelse eller betaling for overarbejde.

Et simpelt, men meget konkret spørgsmål fra hverdagen, som det kan være rart at få et lige så simpelt og konkret svar på!

Og svaret er, at en pause ikke har en fast defineret længde, og at pausen godt må afbrydes, uden at dette er i strid med den gældende lovgivning. Hovedsagen er, at pausens formål tilgodeses.

Vores viden er din viden

Sagen om pausen er blot ét eksempel på, hvad Lønskolen kan lære dig inden for personalejura. Vi har nemlig meget mere i posen til dig i form af juridiske kurser med værktøjer til håndtering af daglige problemstillinger.

Vil du vide mere om de love og regler, der knytter sig til løn- og HR-administration, kan du med fordel tilmelde dig vores personalejuridiske kurser. I øjeblikket tilbyder vi kurser i reglerne for udformning af ansættelseskontrakter og reglerne for barselsorlov.

I kan i din virksomhed også vælge at få skruet en workshop sammen, som er skræddersyet til jer og jeres behov for viden og kompetenceudvikling. Tilmeld dig Lønskolens nyhedsbrev for altid at være opdateret om nye kurser.

På Lønskolen sidder vi inde med en masse viden - og vi venter kun på at få lov til at dele den med dig.

Love og regler Læring