12 jan 2021

Mette Nørlem

Ansvarlig for intern og ekstern træning hos Lessor Group

Derfor skal du tage på kursus

Der er mange gode grunde til, at du skal tage på kursus. Flere af dem har vi allerede omtalt her på bloggen. Men én ting er ord. Noget andet er de tal, der underbygger ordene. Det vil vi tage et kig på her.

Det er altid en god idé at tage på kursus på Lønskolen. Der kommer for eksempel løbende nye regler og ny lovgivning, der vedrører lønadministration og personalejura. Danløn og Lessor-systemerne får ny funktionalitet, og du bliver mere effektiv og værdifuld for din virksomhed, jo mere du er opdateret. Dette er blot nogle af grundene. Men hvad siger tallene og statistikkerne om efteruddannelse og kursusdeltagelse egentlig? Lad os prøve at kigge om bag kulisserne.

Efteruddannelse styrker din markedsværdi - sandt eller falsk?

'Efteruddannelse styrker din markedsværdi og giver bedre mulighed for jobskifte eller lønforhøjelse.'

Det er det, vi siger på Lønskolen - og det er i det hele taget det, man siger. Men er det nu blot en udokumenteret påstand, eller passer det? Svaret er entydigt:

'JA! Efteruddannelse styrker din markedsværdi og giver bedre mulighed for jobskifte eller lønforhøjelse.'

En amerikansk undersøgelse har konkluderet, at ikke mindre end halvdelen af alle medarbejderes færdigheder bliver forældet i løbet af blot 3-5 år. Undersøgelsen bakkes op af Economic Forum, som fastslår, at 54% af alle medarbejdere har behov for at blive opkvalificeret eller omskolet inden 2022.

Tallene taler for sig selv. Efteruddannelse er en nødvendighed på dagens arbejdsmarked!

Den gode nyhed er, at du ikke står alene med de øgede krav til din kunnen. For hvis du og dine kolleger mister værdi som arbejdskraft, mister virksomheden naturligvis også værdi og bliver mindre konkurrencedygtig. Derfor har din arbejdsgiver en mindst lige så stor interesse i, at du efteruddanner dig. Både din nuværende arbejdsgiver og din kommende arbejdsgiver.

Danske virksomheder tror på værdien af efteruddannelse

De fleste virksomheder er heldigvis bekendt med fordelene ved opkvalificering af deres medarbejdere. Ifølge Danmarks Statistik sender nemlig 70% af alle danske virksomheder deres medarbejdere på eksterne kurser.

Statistikken peger samtidig på, at store virksomheder er mere tilbøjelige til at sende medarbejderne på kursus end mindre virksomheder. Hele 98% af de større virksomheder, det vil sige virksomheder med over 250 ansatte, benytter sig nemlig af eksterne kursustilbud.

En lille sidegevinst

Opkvalificering styrker ikke blot din position på arbejdsmarkedet. Faktisk får du en lille sidegevinst med dig, når du løbende efteruddanner dig. Det har nemlig vist sig, at følelsen af at være kompetent - at kunne mestre sine opgaver - hører til de faktorer, der har størst betydning for arbejdsglæden - og dermed for motivationen, opfindsomheden og overskuddet i dagligdagen. Sådan lyder i hvert fald konklusionen af en undersøgelse, som Krifas Videncenter for God Arbejdslyst og Institut for Lykkeforskning står bag.

Tilmeld dig et kursus på Lønskolen

Det er altid en god idé at tage på kursus på Lønskolen. Det skrev jeg allerede i indledningen af dette blog-indlæg, men jeg synes, det fortjener gentagelse.

Lad dig inspirere af vores kursusudbud, som både omfatter produktkurser og kurser i lønadministration, HR-administration og personalejura.

Vi glæder os til at byde dig velkommen på Lønskolen.

Læring